Az Etikus Ingatlanos Mozgalom alapvető célja, hogy a magyar társadalomban erősítse az ingatlanközvetítői szakma presztízsét, professzionalizmusát, megbízhatóságát, hozzáadott értékeit és igényes szolgáltatásait. Zádor Éva Ilonával, a csoport emblematikus tagjával, a Magyarország Otthonai ingatlaniroda tulajdonosával beszélgettünk a jelenlegi piacról, a szakmai rátermettségről, a személyes márkaépítés fontosságáról, és hogy mennyit számít egy jó videó az ingatlanpiacon.
Lakáspiaci trendek, vevői szokások
– Mit tapasztalhatunk jelenleg a lakáspiacon?
– Bár az ország számos helyszínén rendelkezem megbízásokkal, de mivel Érden lakom, a budapesti és agglomerációs piacon aktívabban tevékenykedem. Örömteli tapasztalataim közé tartozik egyrészt, hogy most több hívást kapok az általam kínált ingatlanokra, mint a korábbi időszakban; másrészt egyre jobb minőségű ingatlanok kerülnek a piacra, akár családi házakról, akár lakásokról van szó. Szintén pozitív trend számomra, hogy bár alapvetően a téli időszakokban lakást vesznek, telket, házat inkább tavasszal vásárolnak, most a családi házak piacán is érzékelhetünk mozgást.
A változó időkben átrendeződnek a vevői szokások, más típusú ingatlanokat keresnek az emberek, ezért most a házak is kelendőek az agglomerációban.
– Mi újság a befektetőkkel? Vesznek már lakásokat vagy még inkább az állampapír a menő?
– A hektikus piacon toporognak a befektetők, még nem tudják, hogy ingatlant vegyenek, vagy más eszközökbe tegyék a pénzüket. Bár még mindig vásárolnak olcsóbban nagyobb alapterületű, felújítandó lakásokat, amelyeket később felújítva tovább értékesítenek, de ez a fajta befektetői magatartás érzékelhetően visszaesett.
– Milyen árakkal találkozhatunk?
– Teljesen változó típustól, helyszíntől, felújítottságtól és műszaki paraméterektől függően, ráadásul az infláció miatt is folyamatosan alakulnak az árak. Összességében, ha jól beárazzuk a lakásokat, amelyekkel foglalkozunk, akkor sikeresen tudunk értékesíteni. A korrekt eladási árakat professzionális értékbecsléssel támasztom alá, hiszen jó néhány esetben a tulajdonosok fejében is „rendet kell tenni”. Érthető módon a tulajdonosok érzelmi okokból is hajlamosak túlárazni, ráadásul sokan már arra gondolnak, hogy a következő otthonukat mennyiért vehetik meg, és ahhoz igazítják az eladási árat, ami nem mindig reális.
– Sikerül „rendet tenni” az eladók fejében?
– Az ingatlan eladása összetett folyamat, és sokan időnként elveszhetnek a részletekben. Ösztönözzük az eladókat, hogy határozzák meg a célkitűzéseiket, készítsék fel az ingatlant az eladásra, rendszerezzék a dokumentációt, és a segítségemmel hatékony hirdetési tervet és stratégiát alakítsanak ki.
Online platformok
– Ha már a változó árakról és piacról beszélünk, hogyan lehet ilyen körülmények között ingatlanközvetítőként érvényesülni?
– A személyes márka kialakítása nemcsak divatos kifejezés manapság, hanem rendkívül hasznos is. Évek óta dolgozom azon, hogy kiépítsem a tanácsadói és értékesítői márkámat, így ha rákeresnek a nevemre, rengeteg ingatlannal kapcsolatos videót találtak. Aktívan használom a YouTube csatornámat, és kiemelten jelen vagyok a TikTokon, az Instagramon és a Facebookon is. 2012 óta foglalkozom videók készítésével, azóta saját magam tanultam meg a különböző videó és szerkesztő megoldásokat, amelyeket hasznosítok a színes kisfilmek elkészítésében.
– Mennyire vált be ez a módszer?
– Több mint tíz éve alkalmazom ezt a vizuális értékesítési módszert ingatlanközvetítőként, és ezt nevezem vizuális ügyfélközpontú szolgáltatásnak. A személyes márka folyamatos építése miatt már nem kell hideg hívásokkal foglalkoznunk, mivel az eladók a jó referenciák alapján megtalálnak minket. Persze előfordul, hogy a vevőinknek aktívan segítünk eladó ingatlanokat találni, de ez nem jelenti azt, hogy minden ingatlant be akarunk vonni a portfóliónkba csak azért, hogy minél több legyen nálunk.
– Ön az Etikus Ingatlanos Mozgalom tagja is. Ez mit jelent a gyakorlatban?
– A mozgalmat azért tartom jó közösségnek, mert mindenki saját brandként csatlakozik a közösséghez, vagyis azok vannak nálunk jelen, akik tudásukkal és a hozzáállásukkal kiemelkednek a tömegből. A közösség tagjai tanúsító védjegyet használhatnak, amely növeli a hitelességüket és a bizalmat az ügyfelek részéről.
A referensek imázsa a társadalomban sok esetben nem megfelelő, ezért mi a mozgalommal igyekszünk erősíteni és megjeleníteni a magas minőségű szakmaiságot és tudást, amely növeli a hivatásunk nimbuszát minél több ügyfél számára.
Ha látják a logónkat valamely posztunk vagy hirdetésünk alatt, akkor az emberek biztosak lehetnek abban, hogy mi minden esetben a legjobb szolgáltatást szeretnénk számukra kínálni.
Hirdetés és jutalék
– Hol érdemes hirdetni, hiszen az is alapvető szempont, hogy koncentráltan, a legjobb helyen költsük el az erre szánt összeget?
– Legjobb, ha a közvetítők rendelkeznek saját honlappal, amely naprakész információkat tartalmaz, vagyis bármilyen poszt vagy megjelenés azt sugallja, hogy a látogató egy professzionális szakemberrel találkozik. Tehát a weboldal a személyes márkaépítés fontos kelléke, amely szinte a referens meghosszabbított virtuális karja.
Emellett természetesen kell egy országos hirdetési portál is. Én magam nagyon szeretem az ingatlan.com egyszerű használatát és átlátható felületét, nem véletlenül használom már 2007 óta ezt a meghatározó oldalt.
– Természetesen az is foglalkoztatja az eladókat, hogy mennyi az ideális jutalék?
– Általában személyre szabott, így nem húznék ki egy általános számot a cilinderből, mint egy varázsló a trükkös kalapból. Ez annak is függvénye, hogy ki mennyire szeretné a pénzét az ingatlaneladási procedúrára költeni. A fő cél mindenképpen az, hogy mindenki örüljön, így a díjakat úgy rakom össze, hogy egy egészséges kompromisszumot találjunk. Nagyjából a 3%-os átlagos jutalékszintemmel mindenki elégedett.